Steunpunt Coenecoop

Steunpunt Coenecoop

Steunpunt Coenecoop is vernieuwd en uitgebreid. De plek waarvandaan onder meer zoutstrooiers vertrekken, is zoveel mogelijk uit duurzame en circulaire bouwmaterialen opgebouwd. Het steunpunt vervangt drie verouderde vergelijkbare locaties. Coenecoop wordt daarmee hét steunpunt in regio oost van de provincie Zuid-Holland.

Redelijk recent, in 2009, werd de aanlandlocatie in Coenecoop ook al vernieuwd en uitgebreid. Veel van de relatief nieuwe bouwmaterialen hebben daarom in het nieuwe steunpunt een tweede – of zelfs een derde – bestemming gevonden.

Lees meer..

Circulair
Zoveel mogelijk onderdelen van het bestaande gebouw zijn hergebruikt. Het gaat onder meer om de gehele houten gevel, overheaddeuren, pv-panelen, kozijnen, deuren, de keuken, sanitair en de zoutinstallaties. Deze circulaire aanpak wordt gezien; Coenecoop is uit 176 inzendingen op de shortlist van de Circular Awards 2024 terechtgekomen in de categorie Public. Daar zijn wij natuurlijke uitermate trots op.  

Nieuwe gebouwonderdelen zijn, zijn circulair ontworpen en gemaakt. De CLT- elementen waaruit het gebouw grotendeels is opgebouwd, zijn zoveel mogelijk gelijk van vorm en afmeting. Hierdoor kunnen zij in de toekomst beter worden hergebruikt. 

Duurzaam
Een groot deel van het dak is voorzien van sedum. Op de plantjes zijn pv-panelen geplaatst, een goede combinatie in verband met de energieopbrengsten. Het kantoor heeft aan de zuidzijde een groot overstek om te grote opwarming van het gebouw te voorkomen.

Logistiek
Het ontwerp is gebaseerd op het logistieke proces dat er plaatsvindt. Door alle functies op te nemen in één, centraal op het terrein gelegen gebouw wordt het logistieke proces tijdens piekuren zo goed mogelijk ondersteund. Hub Coenecoop ligt in de oksel van de provinciale weg N207 en op steenworp afstand van de A12. In het gebouw zijn onder andere kantoren, een kantine, toilet- en doucheruimten, een werkplaats en een zoutopslag opgenomen. Het pand is voor medewerkers 24 uur per dag toegankelijk.

Timelaps
Maverick Media heeft in opdracht van aannemer Van der Ven een timelaps van de bouw gemaakt. Deze kun je hier bekijken.

Project gegevens 

Opdrachtgever
Provincie Zuid Holland

Architect
VANDELUNE

Ingenieursbureau
Arcadis Nederland B.V.

Aannemer
Van der Ven

Installaties
Huisman & Van Muijen

Bouwkundige uitwerking
Rivocon

Opgeleverd
2023

Foto’s
Rindert van den Toren

Timelaps
Maverick Media

Op zoek naar iets anders?

Read more

Transformator huisjes

Transformatorhuisjes

Dat transformatorhuisjes niet niks zeggende standaard gebouwtjes hoeven te zijn bewijzen de door Tjerk ontworpen gebouwen wel. Deze gebouwen maken ons dagelijks leven mogelijk. Vaak zijn het standaard prefab gebouwtjes, die niet altijd met open armen worden ontvangen door omwonenden. Door de energietransitie, waar we momenteel middenin zitten, worden transformatorhuisjes steeds belangrijker. Om de energietransitie mogelijk te maken zijn er vele duizenden nieuwe gebouwtjes nodige zijn.

Al die technische gebouwen kunnen leiden tot verrommeling van de openbare ruimte. Vooral in het stedelijk gebied is de druk op de beschikbare ruimte groot. Het is daarom van belang om met alle belanghebbenden integraal na te denken over de beste oplossing. Om verrommeling tegen te gaan, zou eerst gekeken kunnen worden of de technische voorziening in een ander gebouw kan worden opgenomen. Als dat niet mogelijk is dan zal er een nieuw bouwwerk gerealiseerd moeten worden.

Het ontwerpen van elektriciteitshuisjes is een vak apart, aangezien de architecten ervan met veel randvoorwaarden rekening moeten houden. Tijdens de initiatieffase zou het ontwerp niet centraal moeten staan, maar het proces om tot een goed resultaat te komen. Zo moeten bijvoorbeeld vaak tegenstrijdige belangen van verschillende partijen bij elkaar worden gebracht.

Tjerk heeft tijdens zijn loopbaan bij Movares veel ervaring opgedaan en heeft tientallen technische gebouwen ontworpen en gerealiseerd. In 2011 ontvingen de door hem ontworpen tunnelgebouwen Drontermeer een internationale Brunel Award voor ‘outstanding railway architecture’. Een geweldig mooie erkenning voor zijn werk.

De op deze pagina getoonde gebouwen zijn in dienst van Movares ontworpen.

Project gegevens 

Opdrachtgevers
Divers

Architect
studioSK
Projectarchitect: Tjerk van de Lune

Fotografen
Frank van Dam (Flowerpower & Gelijkrichter)
Rindert van den Toren (Gelijkrichter)
Ben Vulkers (Tunnel Drontermeer)

Op zoek naar iets anders?

Read more

Stations

Stations

Tjerk van de Lune heeft jarenlange ervaring met het ontwerpen van stations van verschillend formaat. Zo werkte hij mee aan de layout voor Rotterdam Centraal, ontwierp hij samen met Civic Architects een winnend ontwerp voor Amsterdam CS. Langs de Hanzelijn ontwierp hij twee nieuwe stations en tekende hij voor het ontwerp van de uitbreiding / verdubbeling van Lelystad Centrum. Dit station was onlangs in het nieuws omdat de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed overweegt om van dit station een rijksmonument te maken. In 2015 ontwierp hij al een houten station voor Almere Buiten en Almere Centrum en een landschappelijk station voor Leeuwarden Werpsterhoeke. Een kleine greep uit de projecten waar Tjerk aan heeft gewerkt.   

Project gegevens 

Opdrachtgevers
ProRail
NS
diverse overheden

Architect
studioSK
projectarchitect: Tjerk van de Lune

Op zoek naar iets anders?

Read more

Gelijkrichters

Met de stroom mee

De Uithoflijn is op 16 december officieel geopend. Tramlijn 22 vervoert vanaf nu het gros aan reizigers tussen Utrecht Centraal en het Science Park. De sneltrams kunnen echter niet zonder de gelijkrichterstations rijden. Die stations zorgen er namelijk voor dat de wisselstroom wordt omgezet naar gelijkstroom, zodat de voertuigen kunnen rijden.

Lees meer..

Drie van deze technische gebouwen staan prominent in het zicht, namelijk aan de Koningsweg, de Sorbonnelaan en de Universiteitsweg. De rest is opgenomen in grotere bouwwerken. De drie zichtbare gelijkrichters heb ik dienst van studioSK en in samenwerking met Peter Heideman ontworpen.

Familie

Door de onderlinge gelijkenissen zijn de onderstations subtiele herkenningspunten langs de lijn. Per locatie hebben ze specifieke kenmerken en wijken ze lichtjes af in de oriëntatie ten opzichte van de baan, de afmetingen en in vorm. De gebouwen aan de Sorbonnelaan en de Universiteitsweg hebben bovendien een weervastmetalen dak. Dit omdat eromheen hoge gebouwen (komen) te staan. Bij de Sorbonnelaan gaat het om de nieuwbouw van het RIVM en bij Universiteitsweg het Wilhelmina Kinder Ziekenhuis. Het gebouw aan de Koningsweg geldt door zijn prominente plaatsing op een kruising ook als oriëntatiepunt voor de omgeving.

Sinus

Het trio aan cortenstalen gebouwen verbeelden letterlijk hun functie. De sinusboog van wisselstroom en de rechte lijn van gelijkstroom dienen als onderliggend ontwerpthema voor de driekoppige familie. De stroomlijn verdeelt de gevel op een subtiele manier. De in een grof reliëf gebogen platen aan de bovenzijde van de lijn zorgen er door hun assymmetrie voor dat de gebouwen er vanuit verschillende richtingen anders uitzien. De dakrand is zo gedetailleerd dat de gekartelde lijn goed tot zijn recht komt. Door de gehele onderzijde van horizontale technische roosters te maken zijn individuele ventilatieroosters niet nodig, waardoor de gebouwen hun abstracte verschijningsvorm krijgen.

Project gegevens 

Opdrachtgever
ITC Utrecht


Architect

studioSK
(projectarchitect: Tjerk van de Lune) 


Technische uitwerking

Arcadis
(ingenieur: Wolfgang Spier)

Hoofdaannemer
BAM 

Gevelbouwer
VPT Versteeg 

Fotografie
Frank van Dam
Rindert van den Toren

In gebruik
2019

Op zoek naar iets anders?

Read more

Zoutsteunpunten RWS

Gevleugelde ondersteuning rijkswegen

 

 Op meerdere plekken langs de Nederlandse snelwegen staan bijzondere houten gebouwen: zogeheten steunpunten A-wegen van Rijkswaterstaat (RWS). Hiervandaan rijden strooiers en ploegen af en aan om de wegen tijdens winterse taferelen berijdbaar te houden. Het hele jaar rond hebben de weginspecteurs van RWS er hun standplaats.

 In Houten (A27) staat het grootste, nieuwe steunpunt. Verouderde ‘zoutloodsen’ elders in het land wil opdrachtgever Rijkswaterstaat nog vernieuwen en ze een kwaliteitsslag geven. Tegelijkertijd beoogt RWS een meer uniform beeld te gaan uitdragen.

Lees meer..

studioSK ontwikkelde hiertoe met een multidisciplinair team van ingenieursbureau Movares uit Utrecht, een modulair ontwerp dat op verschillende locaties toepasbaar is. Afhankelijk van de kavel kan het gebouw groter of kleiner worden. Het is een kwestie van een stramien erbij of -af. Dat is best bijzonder omdat dit ook met de integraal mee-ontworpen installaties gebeurt.

 

Het integrale BIM model is gebaseerd op de analyse van het logistieke kernproces. De bebouwing staat niet aan de randen, maar centraal op de kavel. Door middel van computersimulaties is het project samen met het rijdend personeel geoptimaliseerd. Nu werkt het geheel als een geoliede machine.

Het steunpunt bestaat uit twee gebouwen. De opslagloods voor het strooizout en de stalling voor het materieel. Op de kopse kant van de stalling is een bouwvolume opgenomen waar de kantine met werkplek en de werkplaats zijn gesitueerd. Vanuit dit bouwdeel kunnen de medewerkers via de centrale as veilig bij het materieel komen. Die as loopt tussen de prominente kolommen door en is daardoor vrij van het kernproces.

De houten constructies springen met hun indrukwekkende overspanningen direct in het oog. De samengestelde houten kolommen dragen vanuit het midden het gevleugelde dak van de stalling. De afmetingen van de gelamineerde liggers volgen het krachtenverloop. Het dak kraagt aan weerszijden tien meter uit. Een stoer staaltje constructief ontwerpen.

Vanwege het agressieve zoutklimaat is er goed nagedacht over de toe te passen materialen. Het lariks wordt niet door het zout aangetast en het geanodiseerde aluminium, dat als gevelbekleding is toegepast, heeft ook weinig te verduren van het zilt. De beplanting rond het steunpunt is afgestemd op het zoute klimaat.

Daar waar het risico op beschadiging ten gevolge van bedrijfsactiviteiten het hoogst is, is (geprefabriceerd) beton gebruikt. De houtconstructie heeft zoveel mogelijk droge verbindingen, waardoor de spanten eenvoudig uit elkaar te halen zijn en ze elders kunnen worden hergebruikt. De zoutloods en de stalling zijn voorzien van grote vloeistofdichte vloeren, waardoor er geen vervuiling van het milieu ontstaat. 

Het dak van de stalling is volledig bedekt met zonnepanelen. Die panelen vormen gelijk het waterdichte dak. Er is dus geen aparte (waterdichte) dakconstructie gemaakt. Bewoners uit Houten nemen door middel van een coöperatie zonne- energie van dit dak af. Kortom, een gevleugelde krachtpatser.

Project gegevens 

Opdrachtgever
Rijkswaterstaat

Architect
studioSK
(projectarchitect: Tjerk van de Lune
i.s.m. Peter Heideman) 

Ingenieursbureau
Movares Nederland B.V.
(constructies, BIM, bouwkunde, installaties, landschap, kosten, management)

Aannemer
Peek Bouw & Infra
&
Van Norel Bouwgroep


Fotografie

Rindert van den Toren


Oplevering

2018 – heden 

Op zoek naar iets anders?

Read more

Zoutsteunpunt Delfgauw

Gevleugelde ondersteuning rijkswegen

 

Op meerdere plekken langs de Nederlandse snelwegen staan bijzondere houten gebouwen: zogeheten steunpunten A-wegen van Rijkswaterstaat (RWS). Vanaf deze locaties rijden strooiers en ploegen af en aan om de wegen tijdens winterse taferelen berijdbaar te houden. Het hele jaar rond hebben de weginspecteurs van RWS er hun standplaats.

In Delfgauw aan de A13, vlakbij de TU Delft, staat een zogenoemde special in de reeks. De zoutloods wijkt net iets af van de rest. Het gebouw heeft al diverse bijnamen gekregen. Zo wordt het bijvoorbeeld de catamaran of het vliegdekschip genoemd.

Verouderde ‘zoutloodsen’ elders in het land wil opdrachtgever Rijkswaterstaat nog vernieuwen en ze een kwaliteitsslag geven. Tegelijkertijd kan RWS ze hiermee een meer uniform beeld geven.

Lees meer..

studioSK ontwikkelde hiertoe met een multidisciplinair team van ingenieursbureau Movares uit Utrecht, een modulair ontwerp dat op verschillende locaties toepasbaar is. Afhankelijk van de kavel kan het gebouw groter of kleiner worden. Het is een kwestie van een stramien erbij of -af. Dat is best bijzonder omdat dit ook met de integraal mee-ontworpen installaties gebeurt. Delfgauw is vanwege het programma van drie opdrachtgevers net iets anders, maar is opgebouwd volgens hetzelfde principe. 

 

Het integrale BIM model is gebaseerd op de analyse van het logistieke kernproces. De bebouwing staat niet aan de randen, maar centraal op de kavel. Door middel van computersimulaties is het project samen met het rijdend personeel geoptimaliseerd. Nu werkt het geheel als een geoliede machine.

Het steunpunt heeft een grote middenbeuk, met aan weerszijden grote vleugels. Deze vleugels kragen tien meter uit en bieden bescherming aan het materieel dat eronder staat opgesteld. In de lengte is het gebouw opgedeeld in twee bouwvolumes. In het voorste deel zitten de kantoren met parkeerplaatsen en de werkplaatsen. In het achterste deel wordt het zout opgeslagen.

De houten constructies springen met hun indrukwekkende overspanningen direct in het oog. De samengestelde houten constructie draagt het van de stalling. In het voorste deel zijn de kolommen gekoppeld door liggers. In het achterste deel zijn de houten kolommen vervangen omdat de koppeling hier niet door kon lopen in verband met het laden en lossen van de zoutwagens. Een stoer staaltje constructief ontwerpen.

Vanwege het agressieve zoutklimaat is er goed nagedacht over de toe te passen materialen. Het hout wordt niet door het zout aangetast en het geanodiseerde aluminium, dat als gevelbekleding is toegepast, heeft ook weinig te verduren van het zilt. De beplanting rond het steunpunt is afgestemd op het zoute klimaat.

Daar waar het risico op beschadiging als het gevolg van bedrijfsactiviteiten het hoogst is, is (geprefabriceerd) beton gebruikt. De houtconstructie heeft zoveel mogelijk droge verbindingen, waardoor de spanten eenvoudig uit elkaar te halen zijn en ze elders (circulair) kunnen worden hergebruikt. De zoutloods en de stalling zijn voorzien van grote vloeistofdichte vloeren, waardoor er geen vervuiling van het milieu ontstaat. Het gehele gebouw is all electric uitgevoerd en heeft als verschillende bijnamen gekregen zoals; de catamaran, stealth en het vliegdekschip.

Project gegevens 

Opdrachtgever
Rijkswaterstaat, Provincie Zuid Holland en Gemeente Delft

Architect
studioSK
(projectarchitect: Tjerk van de Lune
i.s.m. Peter Heideman) 

Ingenieursbureau
Movares Nederland B.V.
(constructies, BIM, bouwkunde, installaties, landschap, kosten, management)

Aannemer
Peek Bouw & Infra
&
Van Norel Bouwgroep

Fotografie
Rindert van den Toren


Oplevering

2018 – heden 

Op zoek naar iets anders?

Read more

Onderweg

Mijn projecten

Onderweg

Waarschijnlijk ben jij wel eens over, onder of langs een door mij ontworpen project gekomen. Ik heb jarenlange ervaring in het ontwerpen van infrastructuur. Hieronder een kleine greep uit mijn werk.

De projecten op deze pagina zijn in dienstverband van studioSK gemaakt.

Stations

Een station heeft een belangrijke functie in een stad of dorp. Het legt verbindingen. Het is een beeldbepalend, herkenbaar gebouw in zijn omgeving. Grote stations gaan vaak meer op in hun omgeving en zijn van alle gemakken voorzien. Kleinere stations verdienen net zoveel aandacht om er aangename plekken van te maken. Zie ook dit artikel over het ontwerp van station Dronten. 

Vlak voor de opening van de Hanzelijn (waaraan ik jaren heb gewerkt) werd ik door Omroep Flevoland geïnterviewd.

Op station Rotterdam Blaak staat in de zuidhal een markante kolom die voorheen het zicht belemmerde. Wij hebben deze kolos aangepast zodat er minder blinde hoeken zijn. Metadecor die deze kolom in opdracht van Knipscheer Infrastructuur uitvoerde, maakte van de verbetering (slechts een van de veranderingen) bovenstaand filmpje.

Werven

De steunpunten A-wegen van Rijkswaterstaat, met het kenmerkende houten skelet, reiken uit naar de buitenwereld.

Infrastructuur

Nederland ligt er vol mee: infrastructuur. Meestal wordt er niet bij stilgestaan dat alle elementen zorgvuldig zijn ontworpen.

Vanuit de trein is het uitzicht vanaf de brug belangrijk, vanuit de omgeving lijkt het project als vanzelfsprekend ingepast. 

Technische gebouwen

Een natuurlijke schil voor gebouwen vol techniek. Zo gaan ze op in hun omgeving. Ik heb vele technische gebouwen, met oog voor hun locatie, ontworpen.

Fietsenstallingen

In de haast om een trein te halen, valt het veel mensen misschien niet eens op waar zij hun fiets stallen. Toch gaat er heel wat schuil achter deze gebouwen. Een fietsenstalling is meer dan een rij beugels om je rijwiel in te zetten. Bovenstaand voorbeeld is Zwolle. 

Op zoek naar iets anders?

Read more