Met de stroom mee
De Uithoflijn is op 16 december officieel geopend. Tramlijn 22 vervoert vanaf nu het gros aan reizigers tussen Utrecht Centraal en het Science Park. De sneltrams kunnen echter niet zonder de gelijkrichterstations rijden. Die stations zorgen er namelijk voor dat de wisselstroom wordt omgezet naar gelijkstroom, zodat de voertuigen kunnen rijden.
Lees meer..
Drie van deze technische gebouwen staan prominent in het zicht, namelijk aan de Koningsweg, de Sorbonnelaan en de Universiteitsweg. De rest is opgenomen in grotere bouwwerken. De drie zichtbare gelijkrichters heb ik dienst van studioSK en in samenwerking met Peter Heideman ontworpen.
Familie
Door de onderlinge gelijkenissen zijn de onderstations subtiele herkenningspunten langs de lijn. Per locatie hebben ze specifieke kenmerken en wijken ze lichtjes af in de oriëntatie ten opzichte van de baan, de afmetingen en in vorm. De gebouwen aan de Sorbonnelaan en de Universiteitsweg hebben bovendien een weervastmetalen dak. Dit omdat eromheen hoge gebouwen (komen) te staan. Bij de Sorbonnelaan gaat het om de nieuwbouw van het RIVM en bij Universiteitsweg het Wilhelmina Kinder Ziekenhuis. Het gebouw aan de Koningsweg geldt door zijn prominente plaatsing op een kruising ook als oriëntatiepunt voor de omgeving.
Sinus
Het trio aan cortenstalen gebouwen verbeelden letterlijk hun functie. De sinusboog van wisselstroom en de rechte lijn van gelijkstroom dienen als onderliggend ontwerpthema voor de driekoppige familie. De stroomlijn verdeelt de gevel op een subtiele manier. De in een grof reliëf gebogen platen aan de bovenzijde van de lijn zorgen er door hun assymmetrie voor dat de gebouwen er vanuit verschillende richtingen anders uitzien. De dakrand is zo gedetailleerd dat de gekartelde lijn goed tot zijn recht komt. Door de gehele onderzijde van horizontale technische roosters te maken zijn individuele ventilatieroosters niet nodig, waardoor de gebouwen hun abstracte verschijningsvorm krijgen.
Project gegevens
Opdrachtgever
ITC Utrecht
Architect
studioSK
(projectarchitect: Tjerk van de Lune)
Technische uitwerking
Arcadis
(ingenieur: Wolfgang Spier)
Hoofdaannemer
BAM
Gevelbouwer
VPT Versteeg
Fotografie
Frank van Dam
Rindert van den Toren
In gebruik
2019