Op Scheveningen

Bediencentrale


Een stoer baken op de kop van de boulevard

Gemeente Den Haag heeft groen licht gegeven voor de komst van een nieuwe bediencentrale. Allerlei maritieme verwijzingen komen in het gezamenlijke ontwerp van studioSK en VANDELUNE terug.

De nieuwe bediencentrale wordt meer dan alleen een baken voor de scheepvaart. Vanaf de ‘stuurhut’ op het Noordelijk Havenhoofd bewaken medewerkers voortaan ook de nieuwe Victory Boogie Woogietunnel van de Rotterdamsebaan.

Lees meer..

De bediencentrale komt op de plek te staan van zijn voorganger, de verouderde ‘Semafoor’ uit 1953. Hiervandaan hielden de medewerkers decennia lang schepen, bruggen, tunnels en pollers in Den Haag in de gaten. Maar door de extra taken voor de Victory Boogie Woogietunnel past deze post niet langer in het huidige jasje

Nautisch ontwerp

studioSK en VANDELUNE hebben zijn opvolger ontworpen. Zij namen de maritieme functie als uitgangspunt. Het gebouw aan de havenmond bestaat uit een sokkel met daar bovenop een uitkragend ‘schip’. “De bediencentrale heeft een sterke oriëntatie naar de zee en haven wat ervoor zorgt dat het ontwerp uitbeeld wat er zich binnen afspeelt.” vertelt architect Iris van Huijstee.

De locatie heeft een bijzonder karakter. De bediencentrale ligt namelijk op de scheidingslijn van de recreatieve boulevard en de lager gelegen vissershaven met een industrieel karakter. Dit vraagt om een specifieke gebouwtypologie die deze twee werelden verenigd. Aan de werkkade is het gebouw robuust en meer gesloten, aan de boulevard licht en open. Hier vinden ook oud-vissers als vanouds onderdak. Zij krijgen een speciaal plekje waar ze kunnen blijven samenkomen.

Door de sokkel kleiner te houden blijven de zichtlijnen vanaf de boulevard intact. Het schip is zoveel mogelijk richting zee getrokken, zodat de medewerkers vanuit het gebouw goed en vrij uitzicht hebben om de schepen in de gaten te kunnen houden.

De werkzaamheden in het gebouw gaan 24 uur per dag door. Medewerkers kunnen onder het gebouw parkeren om de boulevard vrij van voertuigen te houden. De ingang van de garage bevind zich op kadeniveau en de parkeergarage is daardoor niet zichtbaar vanaf de boulevard.

Robuust materiaalgebruik

De materialisatie en detaillering versterken het robuuste karakter van het gebouw. Door eenduidig materiaalgebruik ontstaat er een stoer karakteristiek pand dat recht doet aan de schaal en sfeer van deze locatie.

Het heftige zeeklimaat legt beperkingen op voor de materialen die kunnen worden gebruikt. Voor de gevel van het schip is geanodiseerd aluminium gekozen. Een materiaal dat goed tegen zout kan. “We hebben het materiaal ook toegepast in zoutloodsen van Rijkswaterstaat.”, licht architect Tjerk van de Lune de keuze toe.

De sokkel van het gebouw bestaat uit baksteen met natuurlijke tinten om aan te sluiten bij de kleuren van de zee en het zand. De tweedeling in materialen is gekozen om de eenduidigheid van de sokkel en het schip te versterken.

Duurzaam

De nieuwe bediencentrale voldoet aan de laatste criteria ten aanzien van duurzaamheid. De warmte van de servers in het gebouw wordt ingezet voor het verwarmen van kantoorruimten. Voor het zonlicht hebben de ontwerpers een optimale mix gevonden in het benodigde zicht naar buiten, een overstek in het dak en de toepassing van zonwerend glas. Daarbij wordt op het dak energie opgewekt.

Integraal

De bediencentrale is interdisciplinair ontworpen. Het architectonisch, constructief en installatietechnisch ontwerp zijn integraal vormgegeven wat het gebouw een duidelijk afleesbaar geheel maakt.  Hierdoor is een zo optimaal mogelijk ontwerp voor deze functie op deze locatie ontstaan.

Niet alleen op deze locatie gaat er de komende jaren iets veranderen. De hele omgeving ondergaat een transformatie. Die ontwikkelingen versterken een aantrekkelijke recreatieve openbare ruimte op de boulevard.

Zo is het naastgelegen hotel inmiddels in aanbouw. Net als de bediencentrale heeft ook het hotel met zijnzeilvormige gevel een nautische uitstraling, waardoor er een twee-eenheid op de kop van de boulevard ontstaat.

Bij oplevering vormt het gebouw letterlijk het sluitstuk van de boulevard.

Volg de bouw op onze nieuws pagina

Project gegevens 

Opdrachtgever
Gemeente Den Haag  

Architect
VANDELUNE  & studioSK
Tjerk van de Lune & Iris van Huijstee

 Aannemer
Vialis B.V. / Besix Nederland B.V.

Bouwkundige uitwerking
RoosRos architecten B.V. 

Constructeur
IMd Raadgevend Ingenieurs B.V. 

Adviseur Constructie, installatie, visuals, radar, wind en kosten
Movares Nederland B.V. 

Adviseur ergonomie
VHP Human Performance
 

Op zoek naar iets anders?

Read more

BioBandits

BioBandits Homebase

Mensen die Tjerk goed kennen, weten dat hij een groot fan is van sausjes. Hoe leuk is het dan om door een biologische sausjesfabrikant te worden gevraagd om het interieur voor hun nieuwe homebase te ontwerpen?

Hans en Pieter Bas zijn sinds 2011 bezig om hun biologische sausenmerk BioBandits uit te bouwen tot een merk van wereldwijde betekenis. Ze slagen daar goed in en daarom is de verhuizing naar een nieuwe, grotere productielocatie in Elst nodig. Vanaf de nieuwe locatie gaan de sausen van BioBandits de hele wereld over.

Naast de hal voor de nieuwe productielijn staat het nieuwe kantoor. Hylke Hellinga hielp de BiodBandits met de ideevorming voor dit nieuwe kantoor. Aan mij de taak om dat plan om te zetten naar een ruimtelijk interieurontwerp.

Belangrijk uitgangspunt is dat iedereen die het kantoor binnenstapt gelijk wordt overgoten met een BioBanditsgevoel. Het rijke kleurenpallet van de sausjes en de grafische, duurzame kenmerken van de producten van BioBandits komen overal terug, waardoor je als bezoeker als het ware een pot saus binnenstapt.

Bij binnenkomst springt de ketchuprode trap gelijk in het oog. Diverse muren zijn voorzien van uitvergrote etiketten en labels van de potjes en flessen. Naast het voor BioBandits karakteristieke zwart zijn de accentkleuren die ook op de etiketten worden toegepast gebruikt. Wat bijvoorbeeld te denken van een mangogele kamer voor de planning?

Centraal in de nieuwe homebase komt een grote circulaire keuken te staan. Hier worden nieuwe producten bedacht. Klanten kunnen hier meekijken, een drankje bestellen en deze bijvoorbeeld nuttigen bij de zitjes voor het raam. Achter de bar is een groot raam dat zicht biedt op het werkelijke productieproces.

De ruimte wordt beëindigd door een grote stamtafel en een donkere ruimte om gezamenlijk tv te kijken of te kunnen gamen. De accentkleuren komen terug in het speciale behang, de armaturen en het meubilair.

Het ontwerp dient als basis voor BioBandits om verder zelf in te vullen. Ik ben dan ook benieuwd hoe het interieur er aan het eind van dit jaar zal uitzien.

Project gegevens 

Opdrachtgever
BioBandits

Plaats
Elst

Architect
VANDELUNE 

i.s.m.
Madid Venues

 

Op zoek naar iets anders?

Read more

Koninklijk

Koninklijk Instituut voor de Tropen

Begin 2016 werd ik door het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam gevraagd om de komende transformaties die hun gebouw moest ondergaan, als architect te begeleiden. Sindsdien heb ik in dienst van studioSK aan diverse diverse opgaven gewerkt. De transformatie van de werkplaats naar kantoorruimte, de transformatie van het souterrain, diverse pantry’s, studies naar de ontwikkelmogelijkheden van nog onbenutte ruimten en diverse interieuradviezen voor dit grote rijksmonumentale pand.

 

Gezien de omvang van het gebouw is er in de loop der jaren veel aangepast. Dit is vaak projectgewijs gedaan, waardoor er weinig samenhang is tussen de verschillende projecten. De komende jaren zal het KIT de nodige veranderingen ondergaan. Wij hebben er daarom naar gestreefd om met de verschillende ingrepen geleidelijk aan meer samenhang in het gebouw aan te brengen.

 

Lees meer..

Van werkplaats naar multifunctionele kantoorruimte

De Impact Hub Amsterdam (IHA) heeft begin 2017 zijn intrede gedaan in een groot deel van het souterrain. In dit deel van het gebouw waren eerst een grote werkplaats, kantoren en lege ruimten gesitueerd. Hiervoor hebben wij een ontwerp voor het monumentale casco gemaakt, waarbij we rekening hebben gehouden met de wensen van de IHA. De aanpassingen die we hebben gedaan, worden nu als vanzelfsprekend ervaren. Precies zoals we hadden bedoeld. We hebben monumentale bogen weer geopend. De metselwerk bogen weer zichtbaar gemaakt. Vlakke deuren vervangen door goed gemaakte paneeldeuren. Een monumentale muur schoon gemaakt zodat de geschiedenis weer afleesbaar is en zijn ramen zodanig aangepast dat er doorgangen richting de binnentuin zijn ontstaan.

Souterrain

In dit deel van het souterrain zullen in principe de medewerkers van het Koninklijk Instituut voor de Tropen worden ondergebracht. Dit deel zal bestaan uit kantoren, vergaderruimte, een professionele keuken en ontmoetingsruimten. De twee ontmoetingsruimten zullen voor mensen uit het gehele gebouw beschikbaar komen. Deze ruimten bevinden zich onder de Mauritszaal en de Marmerenzaal. Ook hier zullen we weggevallen monumentale waarden weer zoveel mogelijk terugbrengen. Plafonds worden verwijderd, monumentale bogen worden geopend, metselwerk wordt schoon gemaakt en er worden een aantal grote puien vervangen door puien die meer recht doen aan het monument.

Pantry’s en sanitaire ruimten
Het ontwerp voor deze twee functionele ruimten zijn daar een goed voorbeeld van. In de loop van de tijd zullen ze allemaal geleidelijk aan gerenoveerd worden. We hebben hier een eenduidig ontwerp voor gemaakt. Het ontwerp doet principe uitspraken over vormgeving, kleurgebruik, materialen, etc. Aangezien alle ruimten van elkaar verschillen zullen ze, door het hanteren van dezelfde ontwerpprincipes toch veel overeenkomsten hebben. Op deze manier dragen ook deze relatief kleine ruimten bij aan de totale samenhang en beleving van het gebouw.

Koninklijke Stoel

Hoe eenvoudig kan het zijn, zou je zeggen. Niks is minder waar als deze met honderden tegelijk in een rijksmonumentaal gebouw staan. De bestaande stoelen waren aan vervanging toe. Binnen de gestelde wensen van het Instituut hebben zijn we samen tot een houten stoel met een koninklijke blauwe bekleding uitgekomen. In de houten frames is het logo van het Koninklijk Instituut voor de Tropen uitgespaard.

Voor dit project heb ik in dienst van studioSK en in ontwerp- en bouwteam verband samengewerkt. Het ontwerpteam bestaat uit Draaijer & Partners, studioSK en S2H ingenieurs. Het bouwteam bestaat uit dezelfde partijen aangevuld met Aannemer ATOP uit Waalwijk, Staal Dekker en Ronday installateurs voor de E-installaties en Limpid Blue voor de W-installaties.

Project gegevens 

Opdrachtgever
Koninklijk Instituut voor de Tropen


 
Procesmanagement
Draaijer & Partners

 

 Architect
studioSK
(team: Tjerk van de Lune, Iris van Huijstee, Ilse Hartman en Nienke van de Lune) 

 

Constructeur:
Movares

Adviseur installaties:
S2H ingenieurs

Hoofdaannemer

ATOP

Aannemer E-installaties
Staal Dekker en Ronday

Aannemer W-installaties
Limpid Blue

Fotografie
Frank van Dam 
Raymond Schindeler

Op zoek naar iets anders?

Read more

Zoutsteunpunt Delfgauw

Gevleugelde ondersteuning rijkswegen

 

Op meerdere plekken langs de Nederlandse snelwegen staan bijzondere houten gebouwen: zogeheten steunpunten A-wegen van Rijkswaterstaat (RWS). Vanaf deze locaties rijden strooiers en ploegen af en aan om de wegen tijdens winterse taferelen berijdbaar te houden. Het hele jaar rond hebben de weginspecteurs van RWS er hun standplaats.

In Delfgauw aan de A13, vlakbij de TU Delft, staat een zogenoemde special in de reeks. De zoutloods wijkt net iets af van de rest. Het gebouw heeft al diverse bijnamen gekregen. Zo wordt het bijvoorbeeld de catamaran of het vliegdekschip genoemd.

Verouderde ‘zoutloodsen’ elders in het land wil opdrachtgever Rijkswaterstaat nog vernieuwen en ze een kwaliteitsslag geven. Tegelijkertijd kan RWS ze hiermee een meer uniform beeld geven.

Lees meer..

studioSK ontwikkelde hiertoe met een multidisciplinair team van ingenieursbureau Movares uit Utrecht, een modulair ontwerp dat op verschillende locaties toepasbaar is. Afhankelijk van de kavel kan het gebouw groter of kleiner worden. Het is een kwestie van een stramien erbij of -af. Dat is best bijzonder omdat dit ook met de integraal mee-ontworpen installaties gebeurt. Delfgauw is vanwege het programma van drie opdrachtgevers net iets anders, maar is opgebouwd volgens hetzelfde principe. 

 

Het integrale BIM model is gebaseerd op de analyse van het logistieke kernproces. De bebouwing staat niet aan de randen, maar centraal op de kavel. Door middel van computersimulaties is het project samen met het rijdend personeel geoptimaliseerd. Nu werkt het geheel als een geoliede machine.

Het steunpunt heeft een grote middenbeuk, met aan weerszijden grote vleugels. Deze vleugels kragen tien meter uit en bieden bescherming aan het materieel dat eronder staat opgesteld. In de lengte is het gebouw opgedeeld in twee bouwvolumes. In het voorste deel zitten de kantoren met parkeerplaatsen en de werkplaatsen. In het achterste deel wordt het zout opgeslagen.

De houten constructies springen met hun indrukwekkende overspanningen direct in het oog. De samengestelde houten constructie draagt het van de stalling. In het voorste deel zijn de kolommen gekoppeld door liggers. In het achterste deel zijn de houten kolommen vervangen omdat de koppeling hier niet door kon lopen in verband met het laden en lossen van de zoutwagens. Een stoer staaltje constructief ontwerpen.

Vanwege het agressieve zoutklimaat is er goed nagedacht over de toe te passen materialen. Het hout wordt niet door het zout aangetast en het geanodiseerde aluminium, dat als gevelbekleding is toegepast, heeft ook weinig te verduren van het zilt. De beplanting rond het steunpunt is afgestemd op het zoute klimaat.

Daar waar het risico op beschadiging als het gevolg van bedrijfsactiviteiten het hoogst is, is (geprefabriceerd) beton gebruikt. De houtconstructie heeft zoveel mogelijk droge verbindingen, waardoor de spanten eenvoudig uit elkaar te halen zijn en ze elders (circulair) kunnen worden hergebruikt. De zoutloods en de stalling zijn voorzien van grote vloeistofdichte vloeren, waardoor er geen vervuiling van het milieu ontstaat. Het gehele gebouw is all electric uitgevoerd en heeft als verschillende bijnamen gekregen zoals; de catamaran, stealth en het vliegdekschip.

Project gegevens 

Opdrachtgever
Rijkswaterstaat, Provincie Zuid Holland en Gemeente Delft

Architect
studioSK
(projectarchitect: Tjerk van de Lune
i.s.m. Peter Heideman) 

Ingenieursbureau
Movares Nederland B.V.
(constructies, BIM, bouwkunde, installaties, landschap, kosten, management)

Aannemer
Peek Bouw & Infra
&
Van Norel Bouwgroep

Fotografie
Rindert van den Toren


Oplevering

2018 – heden 

Op zoek naar iets anders?

Read more

Werken

Mijn projecten

Werken

Een compleet nieuw kantoor op een bedrijventerrein. Het transformeren van een rijksmonumentaal pand of een bestaand kantoorpand tot nieuwe werkomgeving. Specifieke werkomgevingen zoals een bediencentrale. Deze projecten hebben allemaal mijn revue gepasseerd.  

De projecten op deze pagina zijn in dienstverband van studioSK ontworpen.

Het gebouw is een weerspiegeling van de opdrachtgever, een aannemer in de bouw en infra. Zo is de gevel een uitvergroting van halfsteens metselwerkverband en refereert de opzet van de parkeerplaats aan de weg en waterbouw. 

Samen creëren wij een aangename werkomgeving die bij jullie past.

Ik heb veel ervaring in het ontwerpen en realiseren van kantoorinterieurs. Samen met stuur- en werkgroepen komen we tot een voor jullie prettige werkomgeving.

Transformatie Koninklijk Instituut voor de Tropen

In 2016 werd ik gevraagd door het Koninklijk Instituut voor de Tropen om hen te helpen met de transformatie van het prachtige rijksmonumentale pand aan de Mauritskade in Amsterdam.

Neem eens een kijkje in deze onontdekte parel van Amsterdam!

Nieuwe stoelen voor de monumentale zalen

Zit de werkplek die jij zocht er niet bij?

Read more