Op Scheveningen
Bediencentrale
Een stoer baken op de kop van de boulevard
Gemeente Den Haag heeft groen licht gegeven voor de komst van een nieuwe bediencentrale. Allerlei maritieme verwijzingen komen in het gezamenlijke ontwerp van studioSK en VANDELUNE terug.
De nieuwe bediencentrale wordt meer dan alleen een baken voor de scheepvaart. Vanaf de ‘stuurhut’ op het Noordelijk Havenhoofd bewaken medewerkers voortaan ook de nieuwe Victory Boogie Woogietunnel van de Rotterdamsebaan.
Lees meer..
De bediencentrale komt op de plek te staan van zijn voorganger, de verouderde ‘Semafoor’ uit 1953. Hiervandaan hielden de medewerkers decennia lang schepen, bruggen, tunnels en pollers in Den Haag in de gaten. Maar door de extra taken voor de Victory Boogie Woogietunnel past deze post niet langer in het huidige jasje
Nautisch ontwerp
studioSK en VANDELUNE hebben zijn opvolger ontworpen. Zij namen de maritieme functie als uitgangspunt. Het gebouw aan de havenmond bestaat uit een sokkel met daar bovenop een uitkragend ‘schip’. “De bediencentrale heeft een sterke oriëntatie naar de zee en haven wat ervoor zorgt dat het ontwerp uitbeeld wat er zich binnen afspeelt.” vertelt architect Iris van Huijstee.
De locatie heeft een bijzonder karakter. De bediencentrale ligt namelijk op de scheidingslijn van de recreatieve boulevard en de lager gelegen vissershaven met een industrieel karakter. Dit vraagt om een specifieke gebouwtypologie die deze twee werelden verenigd. Aan de werkkade is het gebouw robuust en meer gesloten, aan de boulevard licht en open. Hier vinden ook oud-vissers als vanouds onderdak. Zij krijgen een speciaal plekje waar ze kunnen blijven samenkomen.
Door de sokkel kleiner te houden blijven de zichtlijnen vanaf de boulevard intact. Het schip is zoveel mogelijk richting zee getrokken, zodat de medewerkers vanuit het gebouw goed en vrij uitzicht hebben om de schepen in de gaten te kunnen houden.
De werkzaamheden in het gebouw gaan 24 uur per dag door. Medewerkers kunnen onder het gebouw parkeren om de boulevard vrij van voertuigen te houden. De ingang van de garage bevind zich op kadeniveau en de parkeergarage is daardoor niet zichtbaar vanaf de boulevard.
Robuust materiaalgebruik
De materialisatie en detaillering versterken het robuuste karakter van het gebouw. Door eenduidig materiaalgebruik ontstaat er een stoer karakteristiek pand dat recht doet aan de schaal en sfeer van deze locatie.
Het heftige zeeklimaat legt beperkingen op voor de materialen die kunnen worden gebruikt. Voor de gevel van het schip is geanodiseerd aluminium gekozen. Een materiaal dat goed tegen zout kan. “We hebben het materiaal ook toegepast in zoutloodsen van Rijkswaterstaat.”, licht architect Tjerk van de Lune de keuze toe.
De sokkel van het gebouw bestaat uit baksteen met natuurlijke tinten om aan te sluiten bij de kleuren van de zee en het zand. De tweedeling in materialen is gekozen om de eenduidigheid van de sokkel en het schip te versterken.
Duurzaam
De nieuwe bediencentrale voldoet aan de laatste criteria ten aanzien van duurzaamheid. De warmte van de servers in het gebouw wordt ingezet voor het verwarmen van kantoorruimten. Voor het zonlicht hebben de ontwerpers een optimale mix gevonden in het benodigde zicht naar buiten, een overstek in het dak en de toepassing van zonwerend glas. Daarbij wordt op het dak energie opgewekt.
Integraal
De bediencentrale is interdisciplinair ontworpen. Het architectonisch, constructief en installatietechnisch ontwerp zijn integraal vormgegeven wat het gebouw een duidelijk afleesbaar geheel maakt. Hierdoor is een zo optimaal mogelijk ontwerp voor deze functie op deze locatie ontstaan.
Niet alleen op deze locatie gaat er de komende jaren iets veranderen. De hele omgeving ondergaat een transformatie. Die ontwikkelingen versterken een aantrekkelijke recreatieve openbare ruimte op de boulevard.
Zo is het naastgelegen hotel inmiddels in aanbouw. Net als de bediencentrale heeft ook het hotel met zijnzeilvormige gevel een nautische uitstraling, waardoor er een twee-eenheid op de kop van de boulevard ontstaat.
Bij oplevering vormt het gebouw letterlijk het sluitstuk van de boulevard.
Volg de bouw op onze nieuws pagina
Project gegevens
Opdrachtgever
Gemeente Den Haag
Architect
VANDELUNE & studioSK
Tjerk van de Lune & Iris van Huijstee
Aannemer
Vialis B.V. / Besix Nederland B.V.
Bouwkundige uitwerking
RoosRos architecten B.V.
Constructeur
IMd Raadgevend Ingenieurs B.V.
Adviseur Constructie, installatie, visuals, radar, wind en kosten
Movares Nederland B.V.
Adviseur ergonomie
VHP Human Performance
Recente reacties