Gevleugelde ondersteuning rijkswegen

 

Op meerdere plekken langs de Nederlandse snelwegen staan bijzondere houten gebouwen: zogeheten steunpunten A-wegen van Rijkswaterstaat (RWS). Vanaf deze locaties rijden strooiers en ploegen af en aan om de wegen tijdens winterse taferelen berijdbaar te houden. Het hele jaar rond hebben de weginspecteurs van RWS er hun standplaats.

In Delfgauw aan de A13, vlakbij de TU Delft, staat een zogenoemde special in de reeks. De zoutloods wijkt net iets af van de rest. Het gebouw heeft al diverse bijnamen gekregen. Zo wordt het bijvoorbeeld de catamaran of het vliegdekschip genoemd.

Verouderde ‘zoutloodsen’ elders in het land wil opdrachtgever Rijkswaterstaat nog vernieuwen en ze een kwaliteitsslag geven. Tegelijkertijd kan RWS ze hiermee een meer uniform beeld geven.

Lees meer..

studioSK ontwikkelde hiertoe met een multidisciplinair team van ingenieursbureau Movares uit Utrecht, een modulair ontwerp dat op verschillende locaties toepasbaar is. Afhankelijk van de kavel kan het gebouw groter of kleiner worden. Het is een kwestie van een stramien erbij of -af. Dat is best bijzonder omdat dit ook met de integraal mee-ontworpen installaties gebeurt. Delfgauw is vanwege het programma van drie opdrachtgevers net iets anders, maar is opgebouwd volgens hetzelfde principe. 

 

Het integrale BIM model is gebaseerd op de analyse van het logistieke kernproces. De bebouwing staat niet aan de randen, maar centraal op de kavel. Door middel van computersimulaties is het project samen met het rijdend personeel geoptimaliseerd. Nu werkt het geheel als een geoliede machine.

Het steunpunt heeft een grote middenbeuk, met aan weerszijden grote vleugels. Deze vleugels kragen tien meter uit en bieden bescherming aan het materieel dat eronder staat opgesteld. In de lengte is het gebouw opgedeeld in twee bouwvolumes. In het voorste deel zitten de kantoren met parkeerplaatsen en de werkplaatsen. In het achterste deel wordt het zout opgeslagen.

De houten constructies springen met hun indrukwekkende overspanningen direct in het oog. De samengestelde houten constructie draagt het van de stalling. In het voorste deel zijn de kolommen gekoppeld door liggers. In het achterste deel zijn de houten kolommen vervangen omdat de koppeling hier niet door kon lopen in verband met het laden en lossen van de zoutwagens. Een stoer staaltje constructief ontwerpen.

Vanwege het agressieve zoutklimaat is er goed nagedacht over de toe te passen materialen. Het hout wordt niet door het zout aangetast en het geanodiseerde aluminium, dat als gevelbekleding is toegepast, heeft ook weinig te verduren van het zilt. De beplanting rond het steunpunt is afgestemd op het zoute klimaat.

Daar waar het risico op beschadiging als het gevolg van bedrijfsactiviteiten het hoogst is, is (geprefabriceerd) beton gebruikt. De houtconstructie heeft zoveel mogelijk droge verbindingen, waardoor de spanten eenvoudig uit elkaar te halen zijn en ze elders (circulair) kunnen worden hergebruikt. De zoutloods en de stalling zijn voorzien van grote vloeistofdichte vloeren, waardoor er geen vervuiling van het milieu ontstaat. Het gehele gebouw is all electric uitgevoerd en heeft als verschillende bijnamen gekregen zoals; de catamaran, stealth en het vliegdekschip.

Project gegevens 

Opdrachtgever
Rijkswaterstaat, Provincie Zuid Holland en Gemeente Delft

Architect
studioSK
(projectarchitect: Tjerk van de Lune
i.s.m. Peter Heideman) 

Ingenieursbureau
Movares Nederland B.V.
(constructies, BIM, bouwkunde, installaties, landschap, kosten, management)

Aannemer
Peek Bouw & Infra
&
Van Norel Bouwgroep

Fotografie
Rindert van den Toren


Oplevering

2018 – heden 

Op zoek naar iets anders?